Personvernvilkår for C More

Gjelder f o m 25. mai 2018

Innehold

Introduksjon

  1. Personopplysninger vi samler inn
  2. Hvordan vi bruker personopplysninger
  3. Årsaker til at vi deler dine personopplysninger
  4. Hvordan du får tilgang til og kontrollerer dine personopplysninger
  5. Dine individuelle rettigheter
  6. Sikkerhet for dine personopplysninger
  7. Hvor vi lagrer og behandler dine personopplysninger
  8. Vår lagring av personopplysninger
  9. Endringer i disse personvernvilkårene
  10. Kontakt oss

Endringshistorikk

Introduksjon

Disse personvernvilkårene gjelder for tjenesten C More, (”Tjenesten”) som tilbys, gjennom nettsiden cmore.no eller applikasjoner, av C More Entertainment AB med organisasjonsnummer 556053-7309 (”C More”, ”vi” eller ”oss”). I disse vilkårene forklarer vi hvordan vi behandler dine personopplysninger i forbindelse med at du bruker Tjenesten.

Vi bruker informasjon som vi samler inn om deg for tre hovedformål: - for å drive vår virksomhet og tilby (herunder forbedre og tilpasse) Tjenesten, - for å tilby anbefalinger i Tjenesten og tilpasse Tjenesten for deg, samt - for å sende kommunikasjon og markedsføring, inklusive kampanjer, til deg.

Av disse årsaker kombinerer vi de opplysninger som vi samler inn om deg for å gi deg en smidigere, mer konsekvent og personlig tilpasset opplevelse. For å forbedre beskyttelsen av din integritet har vi gjennomført tekniske og organisatoriske tiltak som er utformet for å forhindre visse kombinasjoner av data.

C More og TV4 AB (”TV4”) inngår i samme mediehus (Bonnier Broadcasting AB). C More’s søstertjeneste TV4 Play er en reklamefinansiert tjeneste der brukeren blant annet kan ta del i TV4’s innhold med reklame. Vi er også del av et konsern der morselskapet er Bonnier AB, med organisasjonsnummer 556508-3663. Innen konsernet deler vi administrative systemer og kvalitetssikret analyse av data. Vi deler derfor visse personopplysninger om deg med Bonnier AB, hvilket forklares nærmere i disse personvernvilkårene. De selskaper som inngår i Bonnierkonsernet fremgår under menyen Foretag & Varumärken på www.bonnier.com. Vi ber deg notere at andre selskap innen vårt konsern tilbyr andre produkter og tjenester og har egne personvernvilkår for disse. Disse personvernvilkårene gjelder således kun for din bruk av C More.

Det er viktigt for oss at du kjenner deg trygg når du gir dine personopplysninger til oss. Les gjerne videre om hvordan vi bruker personopplysninger, hvordan det påvirker din integritet og om hvordan du ivaretar dine rettigheter.

1. Personopplysninger vi samler inn

1.1 Personopplysninger er all informasjon som kan kobles til deg som person, både direkte og indirekte gjennom andre opplysninger.

1.2 Visse personopplysninger tilbyr du direkte, for eksempel når du oppretter og administrerer din brukerkonto for Tjenesten, eller kontakter oss for support. Vi samler også inn personopplysninger indirekte gjennom å registrere hvordan du bruker Tjenesten. De personopplysninger som vi behandler om deg er:

  • Kontaktopplysninger. Vi samler inn ditt navn og e-postadresse.
  • Autentiseringopplysninger. Vi samler inn det passord som benyttes for din tilgang til Tjenesten.
  • Demografiske data. Vi samler inn opplysninger om deg, for eksempel fødselsår og kjønn.
  • Betalingsdata. Våre samarbeidspartere for betalingsløsninger (Klarna og DIBS) samler inn nødvendige opplysninger for å kunne behandle og gjennomføre din betaling i forbindelse med kjøp av abonnement, pay-per-view og/eller andre betalingstjenester som vi til enhver tid tilbyr i Tjenesten. Klarna og DIBS er behandlingsansvarlige for den behandling som skjer i deres respektive betalingsløsninger og for disse behandlingene gjelder derfor Klarnas, respektive DIBS, egne personvernvilkår.
  • Seerhistorikk. Vi samler inn opplysninger om hvordan du bruker innhold i Tjenesten (f.eks. hvilke programmer du har sett på, hvilken programtype du virker mest intressert i, hvor ofte du bruker Tjenesten og fra hvilken type enhet du har brukt Tjenesten).
  • Enhets- og bruksdata. Vi samler inn opplysninger via cookies (nettkapsler), hvilket beskrives nærmere i vår cookiepolicy (generelt kan sies at det er informasjon om hvordan din enhet samvirker med Tjenesten, f.eks. hvilke innstillinger du velger og de programvarekonfigurasjoner du bruker mest).
  • Support, tilbakemeldinger m.m. Vi samler også inn informasjon som du tilbyr oss og innholdet i meldinger som du sender til oss, slik som tilbakemeldinger og anmeldelser du skriver, eller spørsmål og informasjon du gir i forbindelse med henvendelser til kundetjenesten. Når du kontakter oss, f.eks. for kundesupport gjennom telefonsamtale eller chat med våre representanter, kommer samtalen til å overvåkes og spilles inn for din og vår sikkerhet, samt for kontinuerligt å forbedre vår kundehåndtering.
  • Informasjon om din bruk av andre tjenester/produkter som tilbys innen Bonnierkonsernet. Dine intresser og favoritter kan også avledes eller knyttes til andre opplysninger som vi samler inn, for eksempel den informasjonen som vi får del av gjennom det sentrale analyseverktøyet som brukes i Bonnierkonsernet. Der får vi tilgang til opplysninger om innhold som du har brukt i andre produkter og tjenester som selskap i Bonnierkonsernet tilbyr.

1.3 Vi kan også motta opplysninger fra tredjepart. Disse opplysninger beskytter vi på samme måte som vi beskytter andre personopplysninger og i samsvar med det som beskrives i disse personvernvilkårene. Slike tredjepartskilder kan f.eks. være:

  • Selskap som selger demografiske data. Slike data innholder som regel ikke personopplysninger, men benyttes kun for statistikk og lignende. Informasjonen benyttes for å bekrefte og, i visse tilfeller, komplettere informasjon vi allerede har.
  • Sosiale nettverk, under forutsetning av at du har gitt oss tilgang til dine opplysninger.
  • Partnere som vi samarbeider med for å tilby tjenester eller delta i felles markedsføringsvirksomhet.
  • Partnere som vi samarbeider med for tilbud om betalingsløsninger for å kunne bekrefte dine kjøp.
  • Offentlig tilgjengelige kilder, f.eks. åpne myndighetsdatabaser eller andre data som er tilgjengelige for allmennheten.

1.4 For at du skal kunne inngå avtale med oss og for at vi skal kunne tilby Tjenesten til deg, er det en forutsetning at vi behandler opplysningene som nevnt ovenfor.

2. Hvordan vi bruker personopplysninger

2.1 Vi bruker informasjon som vi samler inn om deg for tre hovedformål: - for å drive vår virksomhet og tilby (inklusive forbedre og tilpasse) Tjenesten, - for å tilby anbefalinger i Tjenesten og tilpasse Tjenesten for deg, samt - for å sende kommunikasjon og markedsføring, inklusive kampanjer, til deg.

2.2 Tilby, forbedre og tilpasse Tjenesten. Dette inkluderer å: - Tilby Tjenesten. Vi bruker dine opplysninger for å tilby Tjenesten, vise personalisert innhold og tilby kundesupport. Vi kommer til bekrefte din alder og din konto mot Bonnierkonsernets sentrale register for å bekrefte deg som bruker og få kompletterende informasjon om deg, f.eks. adresseopplysninger. For dette sentrale registeret er Bonnierselskapene felles behandlingsansvarlig. Som tidligere nevnt samarbeider C More med DIBS som tilbyr betalingsløsninger. Ettersom selve transaksjonen skjer hos DIBS så mottar ikke C More ditt fullstendige kredittkortnummer, men mottar slik informasjon som er nødvendig for å (i) kunne bekrefte ditt abonnement og (ii) for å kunne kommunisere med deg om ditt kjøp. Utover dette er vi i henhold til bokføringsloven pliktige til å oppbevare visse transaksjonsdata. - Forbedre og utvikle Tjenesten. Vi kommer til å vedlikeholde, teste, forbedre og utvikle Tjenesten med hjelp av statistikk om hvordan Tjenesten benyttes. For dette formål bruker vi for eksempel feilrapporter for å forbedre sikkerhetsfunksjoner, brukeratferd og søkeord for å forbedre relevansen av søkeresultat, samt bruksdata for å avgjøre hvilke nye funksjoner som skal prioriteres. - Analyse/Forretningsutvikling. Vi bruker opplysninger for selv, eller med støtte av vår konserfelles analyseefunksjon, som administreres av Bonnier AB, å lage aggregerte analyser som gjør det mulig for oss å drive og beskytte vår virksomhet, samt å ta velbegrunnede beslutninger. Analysefunksjonen kan brukes for analyse av kundeinnsikt, produktutvikling, personalisering, trender, statistikk, m.m. hvilket hjelper oss i vårt arbeid med å utvikle Tjenesten. Hovedsaklig benyttes aggregerte og/eller anonyme data i forbindelse med denne typen analyse. I Bonnier AB’s felles personvernvilkår for analyse kan du lese mer om behandling av personopplysninger i den konsernfelles analysefunksjonen. Du finner vilkårene på kunddata.bonnier.se. - Kundesupport. Gi support- og støttetjenester til deg så at du kan utnytte Tjenesten. - Sikkerhet. Vi bruker opplysninger for å beskytte din og Tjenestens sikkerhet, for å oppdage og forhindre bedrageri, sikkerhetshendelser og for å løse eventuelle tvister, samt oppfylle våre rettslige forpliktelse og avtaler.

2.3 Personlige anbefalinger og tilpasning av Tjenesten for deg. For å gi deg en tilpasset brukeropplevelse av Tjenesten anbefaler vi innhold til deg i Tjenesten. Anbefalingene baseres bl.a. på hva du tidligere har sett av innhold. Anbefalinger kan også gis ut i fra den målgruppe/det segment du tilhører. Med målgruppe/segment menes en gruppe brukere som har lignende egenskaper som du har, f.eks. tilhører samme aldersintervall, har samma kjønn, deler samme intresser (dvs. ser på lignende innhold i Tjenesten). For å vurdere ditt segment, bruker vi følgende informasjon: - Data innhentet fra vår egen Tjeneste (seer- og surfehistorikk). - Informasjon fra Bonnier AB’s sentrale kunderegister.
- Informasjon fra Bonnier AB’s konsernfelles analysefunksjon. Denne fellesfunksjonen innholder informasjon om hvilke andre produkter og tjenester du bruker og som tilbys av andre selskaper i Bonnierkonsernet, samt hvilken type innhold du har brukt i disse tjenestene. Opplysningene analyseres og grupperes ved hjelp av den konsernfelles analysefunksjonen. Til opplysningen kobles en eller flere markører om hvilken type av tilpasning av Tjenesten og kommunikasjonen som rettes mot deg, såkalt personalisering. Denne informasjon bruker vi når vi avgjør hvilke anbefalinger vi skal gi deg.

2.4 Kommunikasjon. Vi bruker dine opplysninger for å administrere vår kunderelasjon og kommunisere med deg (f.eks. via e-post) for eksempel for å varsle deg om endrede avtalevilkår, når sikkerhetsoppdateringer finnes tillgjengelige og informere deg om at du må foreta deg noe for å holde din konto aktiv.

2.5 Markedsføring av Tjenesten og C More og TV4’s egne produkter og tjenester

2.5.1 Direktemarkedsføring. Vi bruker dine opplysninger for å sende direktemarkedsføring til deg om våre og TV4’s tjenester og produkter. Når vi sender markedsføring til deg via e-post, sms eller via push-meldinger i vår app, kan du alltid velge ikke lenger å ta imot slik markedsføring, via en lenke i hver forsendelse. Push-meldinger stenger du under fanen ”Innstillinger” i din konto.

2.5.2 Intressebasert markedsføring. Vi bruker data om hvordan du bruker Tjenesten for å gi deg såkalt intressebasert markedsføring om våre eller TV4’s tjenester og produkter. Når du besøker vår nettside, kommer noen av de cookies (og/eller lignende trackingteknikker) vi plasserer på din datamaskin, å være for annonseringsformål. Dette for å vi skal forstå hvilke type nettsider som du er intressert i. Vi kan deretter vise anbefalinger eller annonser på din nettleser og på sosiale medier, som f.eks. Facebook og/eller Instagram, basert på de interesser som vi oppfatter er relevante for deg.

2.5.3 Markedsføringen kan baseres på informasjon om hvordan du bruker Tjenesten og innhold i Tjenesten som du tar del i. Annonsene kan også velges utifra annan informasjon som vi får om deg ved hjelp av demografiska data, brukerdata fra Tjenesten og nettsider og fra våre annonsører og partneres nettsider og apper.

2.5.4 Dersom du velger å blokkere cookies i din nettleser kommer du ikke til å motta intressebasert markedsføring om våre eller TV4’s produkter og tjenester. Merk at du fortsatt kommer til å få markedsføring for disse tjenestene, dog uten at disse er tilpasset akkurat for deg. Dersom du velger å blokkere cookies kan dette også få andre konsekvenser, f.eks. for din brukeropplevelse. Se mer nedenfor under avsnittet ”Hvordan du får tilgang til og kontrollerer dine personopplysninger”. Det er viktig å huske at ingen av de teknikker vi bruker for intressebasert markedsføring samler informasjon om ditt navn, adresse, e-postadresse eller telefonnummer.

2.6 Vi kan også dele anonyme adferdsdata om våre brukere til våre annonsører, herunder foretak som sponser innhold som merkes med ”Sponset av”, ”Betalt innhold/Betalt av” eller ”Innhold fra annonsører/Fra våre annonsører”. Anonyme data er informasjon som ikke kan kobles til et individ og der vi har tatt bort alle referanser og koblinger til våre brukere.

2.7 Øvrige formål. Dersom vi ønsker å bruke dine personopplysninger for et annet formål enn de som er beskrevet i disse personvernvilkårene, kommer du til å bli informert om slik bruk før eller i forbindelse med at personopplysningene samles inn og vi kommer til å be om ditt samtykke når det er nødvendig.

3. Årsaker til at vi deler dine personopplysninger

3.1 Vi er restriktive med å dele dine personopplysninger med andre. I forbindelse med at vi tilbyr Tjenesten til deg kan det dog være nødvendig for oss å dele din informasjon med andre slik at vi kan leverere Tjenesten til deg. De selskaper som får tilgang til dine opplysninger får kun behandle dem i henhold til våre instrukser og gjennom avtale som sikrer høy sikkerhet for dine personopplysninger.

3.2 Vi deler dine opplysninger med Bonnier AB og andre selskaper innen Bonnierkonsernet i forbindelse med administrasjonen og benyttelse av det sentrale kunderegisteret og den konsernfelles analysefunksjonen som Bonnier AB administrerer (se mer om registeret og analysefunksjonen under avsnittet ”Hvordan vi bruker personopplysninger”).

3.3 Vi deler også dine opplysninger med selskaper som tilbyr tjenester til oss (f.eks. leverandører av IT-tjenester, IT-systemer, m.m.) dersom de behøver tilgang til personopplysningene for å tilby sina tjenester til oss. Vi kan også dele personopplysninger i forbindelse med en transaksjon (for eksempel ved sammenslåing av vårt selskap med et annet selskap eller ved salg av våre aktiva) eller til f.eks. myndigheter, dersom det følger av lov, forskrift eller myndighetsvedtak.

4. Hvordan du får tilgang til og kontrollerer dine personopplysninger

4.1 Under ”Innstillinger” i din brukerkonto ser du de personopplysninger du har gitt direkte til oss, dvs. de opplysninger du ga da du opprettet din konto. Disse opplysningene kan du endre selv direkte i Tjenesten. Opplysninger som du gir oss indirekte, dvs. informasjon som samles inn i forbindelse med at du bruker Tjenesten, slik som seerhistorikk, har du ingen direkte tilgang til i Tjenesten. Du kan dog laste ned denne informasjonen gjennom å gå inn på vår GDPR side) (se mer om denne nedenfor).

4.2 Dersom du ikke lenger ønsker å motta direktemarkedsføring angående C More eller TV4’s produkter og tjenester via e-post eller SMS, kan du bruke avregistreringslenken som finnes på hver usendelse.

4.3 Som vi nevte ovenfor samler vi også inn opplysninger om deg via cookies. Om du velger å blokkere cookies kan dette også få andre konsekvenser, f.eks. for din brukeropplevelse. Les mer om dette og hvordan du går frem for å begrense bruken av cookies i vår cookiepolicy.

5. Dine individuelle rettigheter

5.1 Du har følgende rettigheter i forbindelse med at vi behandler dine personopplysninger:

  • Rett til innsyn (registerutdrag). Du har rett å få innsyn i hvordan vi behandler dine personopplysninger, en kopi av disse opplysningene og informasjon om vår behandling.
  • Rett til retting. Du har rett å få uriktige opplysninger rettet.
  • Rett til sletting. Du har i visse tilfeller rett til å få opplysninger slettet.
  • Rett til begrenset behandling. Du har under visse omstendigheter rett til å kreve at vår behandling begrenses, for eksempel om du bestrider riktigheten av personopplysningene.
  • Rett til dataportabilitet. Du har rett å be om at dine opplysninger flyttes fra oss til en annen behandlingsansvarlig (dette gjelder dog bare for behandling som utføres basert på samtykke eller som utføres for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg og kun slike opplysninger du har gitt til oss).
  • Rett å protestere. Du har under visse omstendigheter rett å protestere mot behandlingen av personopplysningene.
  • Rett å kalle tilbake samtykke. Du kan når som helst kalle tilbake ditt samtykke (i den grad behandlingen baseres på ditt samtykke). Merk at et slikt tilbakekall derimot ikke påvirker lovligheten av en behandling basert på samtykke før samtykket trekkes tilbake.
  • Rett til å klage. Du har rett til å klage til tilsynsmyndighet dersom du anser at vi ikke behandler dine personopplysninger i henhold til loven (i Norge er Datatilsynet ansvarlig tilsynsmyndighet).

Enkelte av rettighetene gjelder kun i visse situasjoner. Dersom du ønsker å benytte noen av dine rettigheter, bør du i første omgang besøke vår GDPR side der du finner svar på de fleste spørsmålene. Du er selvfølgelig også velkommen til å kontakte oss direkte via kontaktdetaljene nedenfor i avsnittet ”Kontakt oss”

6. Med hvilket lovgrunnlag behandler vi dine personopplysninger?

6.1 Som det fremgår ovenfor (”Hvordan vi bruker personopplysninger”, samt ”Årsaker til at vi deler dine personopplysninger”) behandler vi dine opplysninger for flera ulike formål.

6.2 Den behandling vi utfører, f.eks. når vi behandler dine kontaktopplysninger og informasjon om innhold som du har konsumert, er nødvendig for at vi skal kunne administrere og tilby C More til deg i henhold til våre brukervilkår.

6.3 Viss behandling, f.eks. for markedsføringsformål for våre eller TV4’s produkter og tjenester og tjenester for statistiske formål, gjør vi med grunnlag i at vi har en berettiget intresse av å behandle dine opplysninger.

6.4 Dersom vi skulle ønske å utføre noen behandling som krever ditt samtykke, kommer vi til å innhente et separat samtykke før behandlingen påbegynnes.

7. Sikkerhet for dine personopplysninger

7.1 Vi bruker en rekke sikkerhetsteknikker og sikkerhetsmetoder for å beskytte dine personopplysninger fra uønsket tilgang, uhjemlet bruk og utlevering. For eksempel lagres dine personopplysninger i datasystem som har begrenset tilgang og befinner seg i beskyttede lokaler. Ved overføring av spesielt sensitive data via Internett, beskytter vi disse opplysningene med kryptering eller tilsvarende teknikker.

8. Hvor vi lagrer og behandler personopplysninger

8.1 Personopplysninger som samles inn av oss kan lagras og behandles hovedsaklig i den region der du bor, i Norge, eller i andre land der vi, våre samarbeidspartnere, våre leverandører, Bonnier AB og deres samarbeidspartnere, datterselskap eller leverandører driver virksomhet. Lagringsplassene velges med formål å fungere effektivt, å forbedre ytelser og å skape redundans for å beskytte data dersom strømbrudd eller andre problemer skulle intreffe. Vi foretar oss tiltak for å sikre at opplysninger som vi samler inn i henhold til disse personvernvilkårene behandles i tråd med bestemmelsene i disse personvernvilkårene og i henhold til gjeldende lov der opplysningene befinner seg.

8.2 Dersom opplysningene overføres til et land utenfor EU/EES hvilket kan skje, er lovgrunnlag sikret, for eksempel gjennom avtale som inneholder de standardiserte modellklausulene for dataoverføring som er gitt av EU-kommissisjonen og som finnes tilgjengelige på EU-kommissisjonen nettsider. Vi kommer også til å se til at de som mottar opplysningene holder et høyt sikkerhetsnivå for opplysningene.

9. Vår lagring av personopplysninger

9.1 Vi lagrer dine personopplysninger så lenge som det er nødvendigt for å tilby Tjenesten eller for andre nødvendige formål, som å etterleve våre juridiske plikter (f.eks. i henhold til bokføringsloven), løse tvister og oppfylle våre avtaler. Ettersom slike behov kan variere for ulike typer av data og for ulike sammenhenger, kan faktisk lagringstid variere. For å avgjøre når opplysninger skal slettes, er det framfor alt formålet som bestemmer.

9.2 Selv om lagringsperioden varierer, oppbevarer vi som regel dine brukerkonto-opplysninger så lenge du er en registrert brukere av Tjenesten, og opp til ett (1) år deretter (for markedsføringsformål). Visse opplysninger slettes dog løpende, f.eks. opplysninger som samles inn via cookies, som slettes i henhold til vår cookiepolicy. Dette gjør at vi kun bruker relevant informasjon og gir oss mulighet til å gi deg aktuell informasjon og en, til enhver tid, tilpasset brukeropplevelse.

10. Endringer i disse personvernvilkårene

10.1 Vi kommer til å oppdatere våre personvernvilkår når det behøves, f.eks. for å tilpasse oss tilbakemeldinger fra kunder og endringer i Tjenesten. Når vilkårene oppdateres, endres datoen for seneste oppdatering innledningsvis i vilkårene og endringene beskrives nederst på siden under ”Endringshistorikk”, hvoretter endringene trer i kraft.

10.2 Dersom det skjer større endringer disse personvernvilkårene eller i hvordan vi behandler dine personopplysninger, meddeles du via opplsag i Tjenesten, på nettsiden eller via e-post før endringene trer i kraft, når det kreves i henhold til lov. Les gjerne disse personvernvilkårene regelmessig, så holder du deg informert om hvordan vi beskytter dine personopplysninger og din integritet.

11. Kontakt oss

11.1 Dersom ikke annet er angitt, er C More AB (org. nr. 556053-7309) behandlingsansvarlig for de personopplysninger som samles inn via Tjenesten og således omfattet av disse personvernvilkårene. Det innebærer at vi har ansvaret for de personopplysninger vi har om deg og hvordan vi behandler dem. Om du har noen spørsmål om hvordan dine personopplysninger behandles, eller vil inngi en klage, kan du kontakta oss via kontaktdetaljene som finnes tilgjengelige på vår GDPR side.

11.2 Vi har også utpekt et personvernombud som du kan henvende deg til på følgende kontaktdetaljer:

CMORE ENTERTAINMENT AB
At: Dataskyddsombud
Tegeluddsvägen 3-5
115 41 Stockholm
E-postadresse: dpo@bonnierbroadcasting.com


Endringshistorikk

Mai 2018: Tydliggjøring i forbindelse med at den nye personvernforordningen (General Data Protection Regulation, ”GDPR”) trer i kraft den 25. mai 2018. De uppdaterte personvernvilkårene kommer automatiskt til å tre i kraft for alle eksisterende brukere av Tjenesten den 25. Mai 2018 og fra den dagen anvendes på din bruk av Tjenesten. Personvernvilkårene er også omarbeidet for å være konsise, klare og tydlige, forståelige og være enklere å kunne lese og forstå.